Horizontale portalen verzamelen informatie van verschillende websites en branches. Alle online zoekmachines zijn horizontale portalen, aangezien zij informatie verzamelen over websites en branches. Een andere benaming voor de portalen is functionele portalen. De portals bundelen de informatie om deze vervolgens voor jou te categoriseren, zodat de informatie voor jou toegankelijk wordt. Informatie over het weer, nieuws en andere categorieën worden voor jou makkelijk vindbaar.
De portals bieden een breed scala aan functies aan om zo in alle wensen van de brede doelgroep te voorzien. Startpagina.nl, MSN.nl en Google.nl zijn wellicht de bekendste voorbeelden van de functionele portalen. Naast het vervullen van al jouw zoekwensen, bieden de portals andere functies zoals bijvoorbeeld het online kunnen lezen van het nieuws of het online kunnen bekijken van de weerverwachtingen.
De portalen bieden gespecialiseerde zoekfuncties aan, zodat iedereen via de zoekmachines kan vinden waarnaar zij op zoek zijn. Voor bedrijven is het essentieel om bovenaan te staan in de zoekresultaten zodat het desbetreffende bedrijf de online klanten op kan vangen. Één van de methodes om de klanten online op te vangen is het adverteren via de horizontale portalen. Als men naar een bepaald product of dienst zoekt, worden de bedrijven die via de portalen adverteren als eerste getoond. De bedrijven kunnen door het adverteren een groot aantal online klanten opvangen. Door middel van opbod wordt de positie van de advertentie bepaald.Via de zoekmachines kan de doelgroep dus gericht bereikt worden door de bedrijven en kunnen zij de naamsbekendheid en conversie aanzienlijk vergroten.
Terug naar overzicht